STICHTING HISTORIE WAMEL

Van, voor en door Wamel, met speciale dank aan onze sponsors en donateurs

AVG - Privacybeleid
Lees het privacybeleid van SHW op de Over ons pagina.

Deel uw foto met ons SHW
Heeft u een oude foto en vindt u het ook zo zonde als deze verloren gaat? Leen uw foto dan uit aan www.historiewamel.nl.
Wij scannen de foto en voegen deze toe aan ons digitale archief. Uw historische foto komt dan beschikbaar op de website.
Verstuur uw foto via info@historiewamel.nl of kom langs op onze inloopavond of maak een afspraak.

Foto's onduidelijk?
Foto's worden met hoge resolutie ingescand maar in beperkt formaat en resolutie op de website gepubliceerd. Kom naar een inloopavond om foto's in een hoge resolutie op een groot scherm te bekijken.

Jas.jpg
Wamel
Wamel is een dorp (circa 2400 inwoners) in het Land van Maas en Waal in de Nederlandse provincie Gelderland. Het is een dijkdorp op de linkeroever van de Waal. Aan de overkant van deze rivier ligt Tiel, waarmee het al eeuwen door een veerdienst – en sinds 1973 door de eerste zelfdragende betonnenbrugconstructie van Nederland – is verbonden.
De eerste vermelding van Wamel, toen Vamele (doorwaadbare plaats) geheten, dateert uit 893 n.Chr. wanneer de abdij Prüm een hof te Wamel bezit. Omstreeks 1445 werd er een clarissenklooster gesticht.
Met de herindeling van 1984 is de Gemeente Wamel (bestaande uit de dorpen Wamel - Beneden- en Boven-Leeuwen) opgegaan in de gemeente West Maas en Waal.
(Bron: Wikipedia)

Koosje de Leeuw: Een te grote jas

Een levensverhaal over opgroeien in de jaren vijftig en zestig in het land van Maas en Waal

In haar debuut Een te grote jas neemt Koosje de Leeuw je mee naar haar jeugd. Ze wordt geboren in Alphen, een klein katholiek dorpje in het Land van Maas en Waal. Na haar geboorte wordt de boerderij van haar ouders (Joke en Harrie) binnen korte tijd gevuld met nog vijf jongens. Al op jonge leeftijd merkt Koosje dat er voor haar als meisje een andere rol in het gezin is weggelegd. Terwijl haar broers spelen, helpt ze haar moeder met schoonmaken, tafeldekken en bedden opschudden, omdat het zo hoort. Als Koosje haar vader op dertienjarige leeftijd verliest, wordt ze ongewild moeders rechterhand. Deze verantwoordelijkheid voelt voor haar als een te grote jas. In Een te grote jas beschrijft Koosje aan de hand van subtiele, herkenbare, humoristische en ontroerende anekdotes hoe ze opgroeit en omgaat met haar rol in het gezin. Deze anekdotes worden versterkt door de prachtige sfeerbeelden en foto’s van het gezins- en plattelandsleven van de jaren vijftig en zestig. Alsof je door een caleidoscoop kijkt zie je de veranderende tijd aan je voorbij trekken. Door de televisie komt de wereld Maas en Waal binnen.

‘Een de grote jas’, een mooi cadeautje voor jezelf, een jarige of komende Moederdag!

Voor informatie en bestellen: www.koosjeschrijft.nl
Inloop in VTC
SHW heeft haar onderkomen in de Grote Bestuurskamer van het VTC.
Tot nader order is er geen inloop.

Louis van Teeffelen
In onze Nieuwsbrief 11 hebben we aandacht geschonken aan Louis van Teeffelen, de veelzijdige meubelontwerper van WéBé. Er is nu een website gemaakt als eerbetoon aan Louis:
www.louisvanteeffelen.nl

Boeken, kranten en ansichtkaarten
Vanwege copyright mogen we op onze website geen inhoud van boeken, kranten en ansichtkaarten met betrekking tot Wamel publiceren en hebben uit voorzorg alle ansichtkaarten van Wamel off-line gehaald. U kunt ze op een inloopavond wel inzien op één van onze computers.

Jas.jpg
vanwijkbouw.png